søndag 2. oktober 2011

En helg som kan anbefales

"Ekteskapskurs? Nå? Stakkars, sliter dere? Det var jo leit å høre..." Triste, bekymrede øyne og en medlidende tone fra vedkommende da jeg fortalte at Bjørnar og jeg skulle på PREP-kurs, et kurs i bl.a kommunikasjon i regi av ledere autorisert fra Modum Bad.

Sliter, nei. Vi har det flott sammen, vi. Vi bare unner oss et PREP-kurs. Selvsagt hadde det vært greit om vi slet også, men dette er noe som anbefales for alle - helst før evt problemer skulle komme. Kjærester, forlovede, nygifte og "gammelgifte".

For min del skal jeg innrømme at jeg fikk kurset anbefalt da jeg fortalte noen at jeg iblant følte at Bjørnar og jeg snakket hvert vårt språk: "Han snakker gresk og jeg snakker russisk, og begge er like irritert fordi den andre ikke forstår," sa jeg litt småfortvila. Jeg må understreke at dette ikke er noe som har preget vårt forhold, men det er noe som jeg tror kan forekomme i alle parforhold. For vi er forskjellige personer, med forskjellige meninger, forskjellige måter å uttrykke seg på - som skal leve livet sammen. Og det trener ikke være noe problem, snarere tvert imot! Tenk så spennende (ja, noen ganger utfordrende) å kunne finne veien sammen, å kunne la seg forme - og å utforske livet sammen!


Men når den ene snakker "russisk" og den andre "gresk",  er det greit å lære å kjenne hverandres språk, og ikke minst å finne det spennende ved hverandres språk. Om jeg skulle bruke det bildet. For det er sikkert mange bilder og metaforer jeg kunne bruke.

På PREP-kurset i helga kom et eldre par og underviste oss. Vel, det var ikke bare undervisning, men vi fikk også litt trening i samtaleteknikk. Utfordrende, men jeg digger det! For å si det på "mitt" språk. "Eldre par? Men dere er jo unge?" Joda, det er derfor det er så fint med et eldre par, som i tillegg til fagkunnskap kan dele levd liv! Og de var så ungdommelige og ingenting var tabu å snakke om. I tillegg så de den enkelte, de så parene, og de så gruppa. Alle var like viktige.

I undervisninga var det rom for både humor og alvor, og det meste var basert på kommunikasjon - naturlig nok. Så var det "kommunikasjonstrening" der vi fikk snakke sammen om...ulike temaer som kan være greit å snakke sammen om.

Jeg vil anbefale et sånt kurs for alle - både kjærester (det bør man jo være hele livet), forlovede, nygifte og "gammelgifte".

http://www.modum-bad.no/hva_er_et_prep_kommunikasjonskurs_

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar